Chroom-6: deel 1, 2 en 3
Chroom-6
Er is onlangs opschudding ontstaan over het feit dat eind vorige maand het rapport ‘Door het stof’ is uitgekomen
over de gang van zaken in en rond het Tilburgse werklozenproject, waarbij aangegeven werd dat “ … tussen 2004
en 2012 honderden mensen op straffe van korting op de uitkering of stopzetten ervan museumtreinen moesten
opknappen …” , waarbij werd gemeld dat vooral het schuurwerk leidde tot blootstelling aan de kankerverwekkende
stof chroom-6.
Wordt dat nu pas bekend of is er sprake van een ‘doofpotten cultuur’? In 2015 werd op de site www.treinenweb.nl reeds
gesproken over chroom-6: “ … Eerder maakte de NS deze zomer bekend dat op oude treinstellen de giftige Chroom-6 verf werd
gebruik … “
In feite zijn dit twee verschillende mededelingen ondanks het feit dat het over (oude) treinen gaat: in de eerste alinea gaat het over
het schuurwerk van museumtreinen en de tweede alinea spreekt over de verf op oude treinstellen. Nu is die oude trein bij velen
van ons bekend als de oude groene trein (die later een andere kleur kreeg), waarmee we vroeger door Nederland toerden.
Spreken we over mogelijke slachtoffers van chroom-6 die gewerkt hebben aan de treinen, dan moeten de beide groepen opgeteld
worden. Voor het schuren van de oude treinen tussen 2004 en 2012 moesten ruim 800 werklozen in Tilburg verplicht aan de treinen
gaan werken; mogelijk zal het NS-personeel die de verf heeft gebruikt dit aantal overtreffen.
Maar dat is nog niet alles, daar ook bij Defensie de kankerverwekkende chroom-6 verf werd gebruikt, en volgens de gegevens van
www.treinenweb.nl zijn ruim 2100 personeelsleden blootgesteld aan de chroomverf.
Komt meteen de vraag: was dit niet alles al bekend? Jazeker wel, het was al veel langer bekend; op de site www.ftm.nl staat in een
artikel de zin: “ … In de periode 1984-2006 zijn medewerkers van Defensie tijdens werkzaamheden blootgesteld aan chroom-6,
maar het ministerie heeft elke verantwoordelijkheid daarvoor ontkend … “
Echter het was al veel eerder bekend; in een brief van Defensie aan de Voorzitter van de Tweede Kamer valt te lezen: “ … Uit het
onderzoek is gebleken dat Defensie vanaf 1973 bekend was met het feit dat in verfmaterialen die bij Defensie werden gebruikt,
stoffen zaten die gezondheidsrisico’s met zich meebrachten. Defensie heeft verzuimd om
werknemers te informeren over deze risico’s ondanks dat de risico’s in verschillende interne documenten en memo’s destijds
aan de orde zijn gesteld. Defensie heeft
eveneens verzuimd om de kennis over de risico’s rond het werken met chroom-6 te delen met bedrijfsartsen en arbodiensten en
om toezicht te houden op het goed (kunnen) functioneren van deze diensten … “
En dan nu melden, dat men er niets van wist, dat gaat me toch echt te ver.
Chroom-6 en nu?
De media had - en terecht - haar aandacht afgelopen week gericht op het rapport over chroom-6 en de slachtoffers van
deze stof, n.a.v. het rapport dat in Tilburg openbaar is gemaakt. Deze week is tevens bekend gemaakt dat een ieder die
tussen 2004 en 2012 bij tROM heeft gewerkt 7000 euro ontvangt en degene die ziek is geworden een vergoeding
daarboven op.
Belangrijk in de afhandeling is natuurlijk wie bepaalt dat iemand een ziekte op heeft gelopen door chroom-6 bij het werken aan de
treinen via tROM. Maar belangrijker nog is of de ‘vergoeding’ zoals wordt gesteld, wel toereikend is voor de opgelopen ziekte en
zeker zo belangrijk is, of dat nu alles bekend is over het gebruik van en blootstelling aan chroom-6.
De toereikendheid van de vergoeding is natuurlijk heel moeilijk te berekenen en kan een getouwtrek worden dus gedupeerde
middels een advocaat en de uitvoerder van het toenmalige project. Inschatting is, dat de vergoeding niet toereikend zal zijn als een
gedupeerde inderdaad door de werkzaamheden kanker heeft opgelopen; kanker is namelijk niet te vergoeden met wat voor bedrag
dan ook, als men de ziekte heeft opgelopen.
Dan de tweede vraag of dat alles bekend is over het gebruik van en blootstelling aan chroom-6. Volgens de site
www.chroom-6.com is de stof op een “ … veel grotere schaal gebruikt in bijvoorbeeld bruggen, defensiematerieel, flatgebouwen,
gemeentehuizen, grote tankers, schoolgebouwen, treinen en viaducten … “ Tevens worden voorbeelden genoemd als
fabrieksgebouwen, graafmachines, kunstwerken, lantaarnpalen, raffinaderijen, sluizen, zelfs wordt er gesproken over cement,
aldus de site.
Ook de site www.arbo-online.nl heeft er een artikel aan gewijd en meldde in september 2018: “ … Chroom-6, het lijkt overal te
Ook de site www.arbo-online.nl heeft er een artikel aan gewijd en meldde in september 2018: “ … Chroom-6, het lijkt overal te
zitten. Bij gevangenissen, stations en bruggen is in het verleden met giftig chroom-6 gewerkt. Door het Rijksvastgoedbedrijf,
ProRail en Rijkswaterstaat … “
Tijdens het Algemeen Overleg in de Tweede Kamer op 7 november 2018 bracht D66 lid Belhaj het volgende ter sprake:
“ … Voorzitter. 45 jaar geleden, in 1973, wist Defensie al dat chroom-6 schadelijke gevolgen heeft voor de gezondheid. Het
RIVM-rapport was duidelijk: chroom-6 kan verschillende soorten kanker en andere ziektes veroorzaken. Contact met chroom-6
kan zelfs de dood tot gevolg hebben … “
Deze opmerkingen spreken voor zichzelf: het was in 1973 reeds bekend dat chroom-6 kanker kon veroorzaken en toch bleken in
de periode 2004 tot 2012 medewerkers - uitkeringsgerechtigden - blootgesteld te zijn geworden aan deze stof.
Hoe lang zal dit nog doorgaan en wat gaat er nog komen?
Chroom 6 - deel 3: Het vervolg
Nadat er twee eerdere artikelen geschreven zijn over chroom-6 en de mogelijke schadelijke werking ervan - overigens
niet gepubliceerd in deze krant of site - dan nu toch nog een derde deel. Een aantal zaken zijn minstens opvallend te
noemen.
Een van de eerste zaken die opvallen in het verhaal - en daar hebben de gedupeerden een heel belangrijk punt - is uitgesproken
namens vele gedupeerden door Natascha van de Put, die het netjes wist te brengen: “ … Behalve de gemeente Tilburg en
NedTrain was er een derde partij en daar hoor je niks meer van. Het Nederlands Spoorwegmuseum was de opdrachtgever en
heeft met NedTrain contracten gesloten … “ Van de echte opdrachtgever is geen bericht ontvangen of doet men of deze
organisatie helemaal niet (meer) bestaat? Op zich is de houding van deze werkgever behoorlijk geheimzinnig, behalve als men
denkt dat beide andere partijen de ‘zaak zullen afhandelen’ en daardoor hopen ‘goedkoper’ uit te kunnen komen.
Dat brengt ons bij het volgende opvallende punt: valt kanker die men heeft opgelopen door werkzaamheden voor de baas, te
compenseren via een bepaald bedrag?
De organisatie rondom de NS wist in 2015 al dat het giftige chroom-6 was gebruikt, echter het heeft nog wel 3,5 jaar moeten
duren voordat er een enige actie was te bespeuren. Hierbij moet ook - nog een keer - gewezen worden op het feit dat er twee
verschillende zaken spelen: het werken met de verf en het schuren om de verf weer te verwijderen, waarbij de laatste zeker niet
op de veiligste manier is toegepast, gezien de verhalen die her en der naar voren werden gebracht.
Een derde punt is dat dit alles voorkomen kon worden, als men bij ‘de overheid’ open kaart had gespeeld. Dat chroom-6
kankerverwekkend zou zijn, was al vele jaren daarvoor bij Defensie bekend, sterker nog: Defensie had een brief aan de voorzitter
van de Tweede Kamer geschreven, waarin stond dat Defensie vanaf 1973 bekend was met het feit dat in verfmaterialen die bij
Defensie werden gebruikt, stoffen zaten die gezondheidsrisico’s met zich meebrachten. Normaliter kan men er van uitgaan dat de
verf bij Defensie dezelfde componenten bevatte als bij de NS, waaronder dus chroom-6 en dat dus bij beide opdrachtgevers
mensen op een onveilige manier met de verf (spuiten en schuren) zijn omgegaan omdat de overheid - in de breedste zin des
woords - verzuimd heeft werknemers, arbodiensten en bedrijfsartsen in te lichten over het werk met de kankerverwekkende stof
chroom-6.
Dus: wie is in deze casus de schuldige en kan de kanker - sommige werknemers zijn zelfs overleden aan het werken met
chroom-6 - ‘hersteld’ worden met een afkoopbedrag? Ik ben bang van niet.
(Deze 3 artikelen zijn aangeboden aan de Tilburgse Koerier, maar niet geplaatst )
Reacties
Een reactie posten