U Wacht Verder

De laatste weken weer het UWV negatief in het nieuws, omdat Nieuwsuur aan wat bomen heeft staan te schudden en we hebben ondertussen al heel wat problemen gehad bij overheid-gelinkte-organisaties. En alsof er geen einde aan kan komen; u weet het natuurlijk wel: Al is de leugen nog zo snel, Nieuwsuur achterhaalt het wel.



Volgens het discussieprogramma van de NOS:  “ … De WW is een werkloosheidsuitkering voor mensen die buiten hun schuld werkloos zijn geworden. Wie bijvoorbeeld door een werkgever is ontslagen omdat er geen werk meer is, heeft er recht op. De minister wil dat het UWV strenger gaat controleren of er sprake is van verwijtbare werkloosheid … “
Met andere woorden: iemand die buiten zijn schuld werkloos wordt, heeft recht op een WW-uitkering. Dat is m.i. vrij duidelijk; dus als ik mijn baas de waarheid zou zeggen over bepaalde werkzaamheden en mijn baas is het daar niet mee eens, is van mening dat ik een grote bek heb (wat vaak waar is!, daar ik zeg wat ik denk, vaak te snel), en mij daarvoor ontslaat, kan ik aanvechten en proberen een WW-uitkering te krijgen.

Ik hoop niet dat u ooit een WW-uitkering heb aan moeten vragen, want het is geen feest. En hetzelfde is aan de hand bij de IND en bij de Belastingdienst. En dan spreken we maar niet over fake-kogels die de militairen van Defensie moesten gebruiken tijdens de trainingen, of soms nog erger nog: ze moesten pauw roepen. Dat is Nederlands hoop in bange dagen dus.



Belastingdienst
Terug naar de moloch-instituten waar van alles mis kan gaan en dus ook mis is gegaan. De laatste melding over de Belastingdienst was eind 2017 / begin 2018 en ging over de schenk- en erfbelasting - het idee alleen al dat je belasting moet betalen over een geschenk van je overleden vader, die in zijn leefbare jaren er al genoeg belasting over heeft betaald -, een moderne vorm van diefstal van de kleine man.
De Volkskrant schreef op 12 september 2018 het volgende: “ … De Belastingdienst stapte vorig jaar over op een nieuw computersysteem om de schenk- en erfbelasting te incasseren, maar die overgang pakte verkeerd uit. Na de overgang was terugvallen op het oude systeem geen optie meer.
De afhandeling van aangiften liep door technische problemen vertraging op, waardoor de fiscus honderden miljoenen aan belastinggeld nog niet heeft geïnd. Maar het ‘acute continuïteitsgevaar’ waar ambtenaren hun directeur voor waarschuwden, kwam de verantwoordelijke bewindslieden pas vele maanden later ter ore. De inningsachterstand was toen al opgelopen tot 450 miljoen euro … “
Volgens mij is er meer dan 1 probleem hierbij te noemen en niet zomaar eentje, en ga nu niet meteen de vinger wijzen naar de medewerkers maar daar komen we nog op terug.


IND
Maar de belastingdienst is niet de enige aan een ministerie gekoppelde organisatie waar duidelijke problemen zijn genoteerd, neen, de IND kan er ook wat van. Sterker nog, voor de problemen met de IND is zelfs een website opgezet, nl. Problemen met de IND.  En als u ziet wat voor ellende daar allemaal gemeld is, dan vallen de schoenen er echt van uit. De klachten gierden zo hard de bocht uit, dat zelfs in 2005 de Ombudsman er aan te pas moet komen om alle klachten te bekijken. Maar als men dan dacht dat na de bemoeienis van de Ombudsman de klachten zouden verdwijnen, dan heeft die het goed mis. Er zijn nog steeds klachten over de IND die vastgelegd worden op sites, zoals bv. klacht.nl waar ondertussen weer 31 klachten zijn genoteerd. En het gaat maar door.

UWV
En daar is de de uitkeringsorganisatie dus bijgekomen. Niet alleen Nieuwsuur heeft daarover  berichten naar buiten gebracht, maar ook op de site van Kassa - BNN/VARA - schijnen nogal wat klachten genoteeerd te zijn. RTLNieuws schreef op 11 oktober: “ … Na eerdere onthullingen van Nieuwsuur beloofde Koolmees begin deze maand ook al dat het UWV strenger gaat controleren op frauderende arbeidsmigranten. Toen ging het om arbeidsmigranten die alleen nog op papier in Nederland wonen, maar in werkelijkheid in het buitenland verblijven. Dat blijkt dus niet het enige fraudeprobleem waarmee de uitkeringsinstantie kampt.
Als je 26 weken hebt gewerkt, heb je recht op drie maanden uitkering. Wanneer in een sector bijvoorbeeld veel mensen na zes of negen maanden werken een WW-uitkering aanvragen, kan dat een teken zijn dat er iets mis is … “
Cultuur
Maar nu even de vinger op de zere plek leggen. Waar ligt het nu aan? Het feit dat er mensen zijn die de gaten in de wet hebben gevonden en dus volgens de verschillende ministers - want de organisaties vallen onder drie verschillende ministeries - frauderen? Menen ze dat nu echt?
Er zijn ook verhalen te lezen, dat iemand voor 1 week een uitkering aanvraagt, en dan voor 2 weken uitbetaald krijgt, waar ligt dan de fout? Organisaties die nooit of te nimmer telefonisch bereikbaar zijn? Tenslotte ga je niet elke keer een reis beginnen om even naar zo’n organisatie te gaan en binnen 5 minuten weer buiten gegooid te worden, daar steevast het antwoord is: “We zijn er mee bezig, en het kan nog wel even duren” en dan maakt het niet uit bij welke organisatie je op de stoep staat. Allemaal één pot nat.  Antwoorden worden nauwelijks gegeven en zeker niet altijd even duidelijk, ook bij alle drie.
Maar dat ligt niet aan de mensen, maar aan de cultuur zoals die gekweekt is en wordt binnen de organisatie. Kijk eens naar de gebouwen: triest en troosteloos waar je ook komt. Als er al iets is van een balie, dan heb je geen privacy, maar een glazen wand, met een gaatje aan de onderkant waar je je papieren kan doorschuiven. Daarna een wachtruimte met literatuur die bij de eerste te beste huisarts in de wachtruimte niet zou misstaan. Koffie-apparaten kom je nog wel eens ergens tegen, maar wel een met een slechte smaak.  
Na verloop van tijd ben je dan eindelijk aan de beurt en dan zijn er twee mogelijkheden: een balie met weinig privacy of een nog triester kamertje met een tafel drie stoelen en dat was het. Het behang heeft er ooit wel eens op gezeten of het is een houten muur, die nog troostelozer is. Maar dan begint het: “Heeft u uw gegevens bij” en natuurlijk heb je alles meegebracht en moet de medewerker proberen het een en het ander in een programma zien te plaatsen. Meestal zijn het verouderde computers maar zeker verouderde programma’s, want dit soort organisaties lopen niet over van moderniteit. Nu ben ik van mening dat overal de ontwikkeling op ICT-gebied tegengehouden worden door de afdeling ICT, gewoon uit een angstgevoel en overgetrokken beschermingsplicht.
Het ligt echt niet aan de medewerkers die bij deze organisaties werken, ze willen wel, maar kunnen en mogen niets, en als ze van de klant al te vaak hebben gehoord hebben, het duurt veel te lang, dan gooiden ze de afwerking in een hogere versnelling. Maar ja, de meesten worden tegengewerkt door procedures, voorschriften, protocollen, documenten, formulieren, soms in tweevoud en sommige in veelvoud. Daarnaast de tijd die overal voor staat, en de verwerking door andere afdelingen, die niet of nauwelijks met elkaar kunnen of mogen communiceren met elkaar. En tenslotte de verouderde hard- en software.
Het is echt om te janken en beste ministers, dit wordt niet opgelost om nog maar eens een blik nieuwe medewerkers open te trekken. Zorg dat de equipement voor de huidige medewerkers up-to-date zijn, kunnen communiceren met elkaar; afdelingen die met elkaar mogen en kunnen overleggen, maar vooral duidelijke voorschriften - simpel en eenvoudig - voorzien met een duidelijk stroomdiagram. En doet mij dan ook nog een lol, zorg dat alle drie de organisaties op eenzelfde duidelijke transparante werkwijze beschikken die voor een langere tijd hetzelfde is, zodat die niet elke drie maanden de medewerker moet kijken wat er nu weer veranderd is.
Ben benieuwd of het duidelijk voor de ministers is en dat ze de verantwoording pakken en beslissingen durven te nemen en door te voeren. Mochten er koppen moeten vallen, dan op het hoogste niveau.

© KhamakarPress / 13.10.2018  

Reacties

Populaire posts van deze blog

Integreer of radicaliseer

En de imam was de volgende

Noodhulp: tweemaal een schande